Hand Foot Mouth Disease (HFMD)

Assalamualaikum. Hai semua kakak manis n abang sado :p

Pernah dengar tak penyakit HFMD? Selalu kanak - kanak ni kene. HFMD tu dimelayukan jadi penyakit tangan, kaki dan mulut. Kanak - kanak mudah sangat nak dapat penyakit ni.

Meh kita tengok sikit apa punca/simptom, rawatan, dan komplikasi.

Apa itu HFMD?

HFMD adalah sejenis virus yang biasanya dijangkiti oleh bayi dan kanak - kanak yang berusia bawah 5 tahun. Kadang - kadang boleh juga berlaku pada kanak - kanak yang besar dan orang dewasa.




Simptom HFMD

  • Demam
  • Selera makan berkurangan
  • Sakit tekak
  • Rasa kurang sihat (dedar)
  • Ruam
  • Lepuh 
  • Luka di mulut



Apabila kanak - kanak ini demam dalam tempoh 1 - 2 hari, kudis akan mula merebak ke mulut. Mulut akan mula sakit, sakit di bahagian belakang mulut dan adanya bintik - bintik merah macam ulser. Ruam bintik merah akan mula terjadi di tapak tangan, tapak kaki, siku, punggung, lutut dan ada juga di kemaluan.





Sesetengah kanak - kanak akan mengalami dehidrasi akibat tidak cukup air dalam badan. Sakit di mulut akan membuatkan mereka tak lalu untuk makan dan minum.

Kalau nak tahu, tidak semua orang akan mendapat simptom ini. Sesetengah orang, terutama orang dewasa, mungkin tidak menunjukkan apa - apa simptom, tetapi mereka boleh menyebarkan virus tersebut kepada orang lain.


Punca

Penyakit HFMD adalah disebabkan oleh virus yang dikenali sebagai enterovirus termasuk poliovirus, coxsackievirus A16 (Cox A16), echovirus, and enterovirus 71 (EV 71). 

Bagaimana virus ini boleh berjangkit?


Virus ini boleh berjangkit melalui 



  • hidung dan rembesan tekak (air liur, kahak atau lendir hidung)
  • cecair lepuh
  • najis kanak - kanak yang dijangkiti
  • udara (batuk dan bersin)
  • Mencium mereka yang dijangkiti
  • sentuhan pada objek dan permukaan yang tercemar (alat permainan, tombol pintu)


Kanak - kanak juga mungkin boleh dijangkiti melalui air - air di pusat rekreasi (sekiranya menelan air di kolam renang). Tapi ia bukanlah perkara biasa yang terjadi. Ia lebih cenderung untuk terjadi sekiranya tercemar dengan najis daripada seseorang yang dijangkiti HFMD dan air tersebut tidak dirawat sebaiknya dengan klorin.



Bagaimana Untuk Mengatasinya?

Anda boleh kurangkan risiko dengan

  • Sentiasa basuh tangan dengan air dan sabun terutama selepas menyalin pampers dan selepas menggunakan tandas.
  • Bersihkan permukaan dan kawasan yang kerap dipegang dan disentuh oleh anak anda (contoh: mainan)
  • Elakkan perhubungan yang rapat seperti mencium, memeluk, berkongsi peralatan makanan dan cawan dengan mereka yang mempunyai penyakit HFMD.
Ikhtiar dengan Set HFMD Shaklee

Ibu - ibu jangan pening kepala. Kita boleh bantu kurangkan masalah puan - puan sekalian dengan Set Imunisasi. Set ni insyaAllah akan bantu anak - anak tingkatkan imunisasi badan. Boleh kurangkan rasa gatal di badan, kurangkan masalah selera makan dan takde dahlah masalah kerap menangis. Ibu - ibu pun tak perlu pening nak MC dah lepas ni =)

Mealshake
mengandungi sumber protein dengan 19 vitamin dan mineral tambahan semulajadi. 
mengandungi 9 asid amino yang diperlukan badan
sumber kalsium yang tinggi serta kaya dengan fiber dan protein

Omega Guard
membantu perkembangan sel - sel otak 
bantu tingkatkan imunisasi

Chewable Vitamin C
meningkatkan imunisasi
menguatkan tulang, gusi dan gigi kanak - kanak

Nutriferon
bertindak meningkatkan interferon semulajadi badan
menguatkan tindak balas imun badan


Testimoni Dari Pengguna



Share on Google Plus

About Cik Saadah

Penulis merupakan graduan sarjana dan pengedar shaklee yang sah. Penulis mempunyai empayar yang diberi nama sebagai SCB Empire yang mana mengambil nama daripada blognya iaitu Sihat Ceria Bergaya. Kini, penulis mempunyai 30 orang ejen Shaklee di seluruh Malaysia. Boleh dapatkan khidmat konsultasi secara percuma.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Post a Comment

Most Popular

Text Widget

Segala penulisan tentang produk / testimoni yang dikongsi di laman ini bukan bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnos apa jua penyakit. Kesan adalah berbeza bagi setiap individu. Pembaca digalakkan mendapatkan nasihat daripada pakar kesihatan.